Українські традиції:коровай та обряд
Короваю-Раю
Весільний хліб вирізняється багатством форм, видів і назв:
Коровай ,шишки (тісто на почигілках) , лежень, калач, верч (для обдарування гостей) борона, пряха, перепієць (дари для батьків молодих) та інші.
Коровай (каравай)- найпоширеніша назва. Це святковий хліб з білого борошна, як правило, круглої форми. Випікають його лише на весілля ,як у молодого, так і в молодої. Обрядовим поділом короваю закінчується основна частина весілля.
Шишки - невеличка кругла хлібинка з виступцями зверху, що спечена спеціально для запросин. Старшій дружці дають у хустку стільки шишок, скільки має бути запрошено гостей на весілля. Ті, в кого молода залишає на столі шишку, обов’язково бажані гості на весіллі.
Шишками, які ліплять з коровайного тіста, оздоблюють верхівку короваю та інших весільних виробів. Шишки вивершують головками, що нагадують соснові шишечки або зубці.
Лежень-це продовгуватий хліб, що нагадує кошик, наповнений дарунками. Він має лежати (звідси й назва) на столі, допоки не почнуть ділити коровай (каравай).
Звичайно виготовляють два лежні-для молодого та молодої.
Після всіх церемоній, провідуючи родичів, молода відвозила лежень свекрусі, а молодий-тещі.
Верч - невелика хлібина з шишкою посередині. ЇЇ дають старості на весіллі, щоб пустив перезвян у двір молодого.
Пряха- святковий хліб прямокутної форми, що його дарують матері, коли забирають дочку до молодого.
МИ НА КОРОВАЙ ІДЕМО
Випікання короваю (каравая), є однією з основних частин весільного обряду. На коровай (каравай), запрошують непарну кількість жінок(5-7), які добре живуть з чоловіками. Запрошує на бгання короваю заміжня сестра молодого або молодої. Вона бере хлібину і, зайшовши до хати каже:
- просили батько й мати, і я прошу на хліб, на сіль, на коровай.
- Спасибі , - їй відповідають, - батькові, матері й тобі за пам'ять.
Кожна з запрошених бере, паляницю і йде на коровай.
Увійшовши до хати, дає хліб матері молодої чи молодого:
- Боже вам поможе на все добре.
Запрошені жінки приносять борошно:
Ми на коровай ідемо,
На коровай муку несемо
Ще й рожеві квіти,
Щоб любилися діти.
А також яйця, масло, мед:
Несем меду горнець,
Несем сім кіп яєць,
Несем грудку масла,
Щоб коровай удався.
КОРОВАЮ – КОРОВАЮ
Після благословення весільного старости коровайниці приступають до роботи. Розчиняють коровай (каравай), у п’ятницю, а в суботу місять тісто і печуть.
П’ятниця - починальниця,
А субота - коровальниця.
Пікальну діжку чи посудину, в якій розчиняють святковий хліб, ставлять на кожух. Борошно і молоко насипають одночасно (поєднання духових і матеріальних начал).
Під час приготування каравая всі дії супроводжуються піснями, починаючи з благословення:
Да благослови,Боже,
І отець, і мати,
Своєму дитяті
Коровай зобгати,
Цей день звеличати.
На коровай (каравай), використовують щонайкращі продукти, які бачаться як особливі, (заграничні):
Ой сяду я на терницю
Та поїду за границю,
Та надою молока дійницю,
Та будемо маслом бити,
Коровай місити.
І щоб він добре сходив, туди кладуть хорошу примасточку:
А ми коровай місили,
Примасточку в коровай ложили,
Та ще й меду горнець,
Та ще й сім кіп яєць,
Ще й дійницю масла,
Щоб коровай вдався,
Щоб вгору схопився,
Гарно загнітився.
Водночас коровайниці бачаться не простими робітницями, а такими, на яких усе виграє золотом:
Наші коровайниці -
Золоті рукодільниці,
Біленька ручка,
Золота обручка.
Коли ліплять, усі стоять навколо столу -«щоб коровай не сів, щоб високий був».
Рости , короваю
Ширший від Дунаю,
А вищий від плота,
А кращий від золота,
Бо Ганнусин рід великий,
Щоб його обдарити.
Подекуди підошву до короваю (каравая), роблять з житнього борошна. Садити коровай у піч має кучерявий хлопчик. Роль кучерявого, як правило, доручають братові молодої або її близькому родичу.
Поділ короваю-головна і найурочистіша частина весілля-відбувається як у молодого, так і в молодої. Після того як покрили молоду, дарують коровай. Мати перев’язує дружка рушником. Вони тричі благословляються: (Боже благослови!) Тоді дружок крає коровай, а дружки співають:
Дружко коровай крає
А назад поглядає,
Аж там його жона стоїть,
І семеро та дітей держить;
Да всі з кишенями,
Весь коровай забрали.
Краючи коровай (каравай), він накликає: (десь тут у нас є молодий і молода, просимо на цей дар Божий). Молоді встають, кланяються і кажуть: (спасибі за цей дар Божий, і тобі,що подав нам). Молодим дають середину вирізаного короваю з шишкою чи соловейками. Тоді дарують батьків, родичів, сусідів, вигукуючи й не минаючи кожного.
Діжку носять на руках
Як зроблять коровай, то коровайниці вигортають піч:
Піч наша регоче
Та короваю хоче,
А припічок заливається,
короваю дожидається.
Садити коровай (каравай), у піч має кучерявий хлопчик. Роль кучерявого, як правило,доручають братові молодої бо її близькому родичу. Він повинен вимести піч віхтем, спеціально приготовленим до цього випадку. Коли хлопець тричі махне помелом у печі,- садять коровай (каравай). Посадивши коровай у піч жінки миють руки. Ту воду, як і ту, якою змивають стіл після бгання, несуть на тік і там виливають.
Потім входять до хати, і всі скільки є в хаті, беруться за діжку, носять її по хаті, співаючи:
Ой піч стоїть на сохах,
Діжу носять на руках.
Пече наша, і ваша пече,
І спечемо коровай гречний.
Обряди з хлібною діжею характерні як для центрального, так і Поліського регіонів, де на відміну від інших регіонів обряд носіння й підкидання діжі з тістом для короваю, щоб коровай високим та гарним удався, набув великого поширення. В деяких селах Уманщини побутувало більш широке дійство з діжею її підкидали вгору, наповнювали цукерками, зерном, а згодом з неї обсипали молодих, благословляючі на шлюб. Замісивши коровай (каравай), коровайниці бралися за руки й танцювали по колу, а одна дві тримали віко від діжі. На Київщині танець коровайниць називався
«обтрушуванням борошна».
Коли на Волині печуть коровай (каравай), молодий з дружбою і старшим сватом їде до молодої з калачем (це довгий буханець білого хліба, оздоблений квітами, обвинений рушником). Несе його сват. У молодої в сінях їх зустрічають «хлопці –запорожці», яких молодий частує горілкою. Ввійшовши до хати, дружба каже: «Молодички-коровайнички, просимо благословенства». Коровайниці відповідають: «Нехай Бог благословить». Молодий кланяється три рази на три сторони. Сват дає кошик з калачем і горілкою матері й каже: «Матусю голубко, нате той вузолочок сховайте на другій разочок». Сідають за стіл.
Коровай наш маю,
Я тебе убираю,
То в шовк, то в барвінок,
То в пахучий васильок,
То в рожовії квіти,
Щоб любилися діти.
Роздавши коровай (каравай), дружка питає: «Чи усім святого хліба дісталось?» Ті що стоять біля порога, відгукуються: «Ні, ще запорожцям не давали». Дружок подає шматки короваю за поріг «запорожцям».
Так завершується поділ короваю (каравай)
Наступна > |
---|
"Надвечір'я" на фестивалі "Водіння Куста"




















"Бурштиновий шлях-2012" (фотовернісаж)






























































"Бурштиновий шлях-2011" (фотовернісаж)






























































"Бурштиновий шлях-2010" фотокарусель





































