"Живи, книго!"(методична розробка)
Живи, книго!
Мета. Зробити книгу супутником життя, а не тільки навчальних закладів.
Досягнути того, щоб книга стала для читачів завжди новим, завжди досягненим дивом; щоб вони прагнули спілкування з книгою для того, щоб щезли роблеми з життя шкільного і, насамперед, байдуже ставлення до знань.
Прищеплювати любов до книги, навчити думати; виховувати жагучу потребу у читанні, культуру читання.
Обладнання. На дошці – велика емблема “Живи, книго!”, на грудях бібліотекаря, учнів такіж емблеми у зменшеному вигляді; плакати з висловлюваннями про книгу Цицерона, Д.Дідро, Л.Леонова, В.Сухомлинського; плакати для словникової роботи.
На столі – зліва – поличка з бібліотечкою класу і рекомендованою літературою; справа – столик з учнівськими виробами для гри “Бюро літературних знахідок”: Жаба із Стрілою, Ліжечка Гномиків, Санки Снігової Королеви, Чобіток Кота, Черевичок, Пляшка із клаптиками паперу, Борода Чорномора, Василиса Премудра.
Перед класом – саморобне Диво-Дерево (з книгами на гілках).
Грамоти учням.
- 1. Слово бібліотекаря.
Найпершою формою письма була піктографія, або малюнкове письмо (учень показує малюнок). Малюнок – дві людські стопи- символізував поняття “йти в печеру”.
Наступним етапом розвитку письма була ідеографія, або символічне письмо (учень показує малюнок - о). Малюнок – о – означав слово “око”.
Крім письма єгиптяни зробили ще один великий винахід – вони придумали, як виготовляти зручний, гладкий і еластичний матеріал для письма – папірус.
Колись на берегах Нілу і біля озера Чад зеленіли зарості високої рослини, трохи схожої на осику. Це папірус. Його стебла розрізали вздовж і укладали рядками, щоб край одного стебла лягав на край сусіднього. Поперек одного шару селили новий і пресували. На протязі багатьох років учені не могли розгадати, чим склеювали шари папірусу. Врешті встановили, що чудодійний клей – сік самої рослини, видавлений під пресом. Він і цементував тоненькі шари першого в історії паперу.
Найзнаменитіше з ідеографічного письма і майже єдине, яке дожило до наших днів – це китайська ієрогліфіка.
Ще одне ідеографічне письмо – клинописне, поширене серед народів стородавнього Дворіччя. У нього відбувалося поступове спрощення малюнків, поки вони не скоротились до найпростішої схеми, по суті, вже не малюнка, а символу.
Важливий крок на шляху до сучасного алфавіту зробили стародавні фінікійці: вони скористались для письма єгипетськими ієрогліфами.
Буквенний алфавіт, де є знаки не тільки для приголосних, але і для голосних, з’явився вперше у стародавніх греків. Грецький алфавіт виявився настільки простим і зручним, що ним скористалися і інші народи стародавнього Середземномор’я.
Латинський алфавіт також виник з грецького письма.
У середні віки латинь стала міжнародною мовою. На ній викладались результати експериментальних дослідів.
Давньоримська цера – скріплені разом вощані таблички для письма. Це записні книги для коротких тимчасових поміток.
Пергамент – оброблена коров’яча або теляча шкіра, яка використовувалась у стародавні часи для письма.
На пергаменті писали з двох сторін аркушу. Колись і пергамент за традицією скручували у згорток. Але його можна було згинати, він не ламався.
Прообразом майбутньої книги послужили цери.
Перші книги з пергаменту подібні на зошити: це зігнуті вдвоє і прошиті шнурками аркуші. Декілька таких зошитів вміщали між двома дошками.
Пізніше стали використовувати шкіру. ЗЄЄявилась нова форма книги – з багатьох сторінок.
Слов’янський алфавіт розробили на основі грецького письма два вчених монахи з візантійського міста Солунь. Звали їх Кирило і Мефодій. Видана перша слов’янська азбука у 863 році.
У ХІІІ столітті винайдено спосіб друку дерев’яними літерами.
В середині ХV століття в Німеччині запрацював перший у Європі друкарський верстат майстра Йогана Гутенберга.
Літери для друку виготовлялися з металу. З літер складалися слова, цілі рядки, сторінки. І такі металеві літери слугували довго. До того ж верстат Гутенберга був механізований, що дуже прискорювало друкування книжок.
У Київській Русі до XVI століття усі слова писалися разом. Вперше в історії нашого письма проміжки між словами з’являються у книзі, яка називалась “Апостол”. Видана ця книга у 1564 році друкарями Іваном Федоровим і Петром Мстиславцем.
Сучасне окреслення наш алфавіт здобув на початку XVIII століття, коли Петро І завів нову фрму письмових знаків – громадянський шрифт замість церковнослов’янського.
Остаточно був звільнений наш алфавіт від зайвих письмових знаків після 1917 року.
- 2. Цікава інформація.
- Незвичайну Біблію можуть побачити відвідувачі Державного музею мистецтв у Грузії. На важких кам’яних плитах рукою стародавнього майстра висічено 20 сюжетів на теми Старого й Нового Завітів. Така Біблія існує в одному примірнику. Її кам’яні сторінки були знайдені у високогірному селі Цебельда.
- Письмо у Київській Русі існувало ще у Х столітті. У цьому нас переконує старовинний надпис на глиняному глечику, який було знайдено у 1949 році археологами під час розкопок у селищі Гніздове, біля Смоленська. На глечику написане одне слово “горухща” (гірчиця). Вчені відносять посудину, у якій зберігалася гірчиця до початку Х століття.
- На стінах храму у Фівах викарбуваний стародавній літопис. Стіни храму є своєрідною книгою, найбільшою у світі за своїми розмірами, оскільки сторінки її досягають 40 метрів у ширину.
- Перший на Русі буквар був складений Василем Бурцевим і виданий у 1634 році. На титульній сторінці букваря намальований учитель, який б’є різкою учня.
- Найменша книга видана у 1896 році у Падуї (Італія). Розміри її - 16×11 мм, що дорівнює, приблизно, величині нігтя на великому пальці руки. У цій книзі-маляткові надрукований лист Галілея.
- Найменша “бібліотека” у с віті знаходиться у індійському місті Амрістарі, у ній зберігаються … одна книга.
- Словникова робота (використовую саморобну таблицю) “Корисно знати кожному”, обгортка, титульний лист, контртитул, авантитул, анотація, шрифт, фронтиспіс, шмуцтитул, передмова, зміст і коректор.
- Виступи учнів з розповідями про збереження, лікування книжок (з демонстрацією саморобних закладок, похилої підставки, полички для книг).
- 5. Бюро літературних знахідок.
“Чи знаєте ви, що …”
(Учні впізнають героїв і їх речі з літературних творів.).
- Туфелька Попелюшки (Ш.Перро “Попелюшка”).
- Пляшка з клаптиками паперу (Ж.Верн “Діти капітана Гранта”).
- Чобіток Кота (Ш.Перро “Кіт у чоботях”).
- Ліжечка Гномиків (У.Дісней “Білосніжка і семеро гномів”).
- Санки Снігової Королеви (Г.Андерсен “Снігова королева”).
- Жаба із Стрілою (казка “Царівна -Жаба”).
- 6. Заповіді читача.
- Пам’ятай, що читання – одна з найважливіших, найпотрібніших, найсерйозніших робіт, не “між іншим”.
- Навчися користуватися змістом.
- Хоча б одну з читаних тобою останнім часом книг – читай з закладкою, помітками олівцем, повертайся іноді до прочитаного.
- Закриваючи книгу (навіть прочитавши тільки частину її), подумай, що запам’яталося, схвилювало, налякало, утішило, вразило, здивувало.
- Не залишай книгу недочитаною без серйозних причин.
- Постарайся самостійно розібратися у всьому, пояснення незрозумілих слів шукай у тлумачному словнику.
- Книга добре і надовго запам’ятовується, якщо її зміст розповісти другові, батькам.
- 8. Підсумок. Заключне слово.
- Хай книга завжди закликає вас до серйозної і глибокої душевної роботи, до прагнення стати вищим, чистішим, добрішим.
з досвіду роботи Антонівської ПШБ (Протосовицька Н.В.)