Урок історії « УКРАЇНА – НАШ СПІЛЬНИЙ ДІМ» ПШБ с.Стара Рафалівка
Ведучий:
Україна — наш спільний дім. Тож маємо дбати всі, щоб були в ній добробут і лад, мир і злагода, вічна краса. Усі ми повинні усвідомити: своє, рідне — не тільки хата й подвір'я, а й вулиця, село чи місто, де ти живеш, ліс і річка, степ і море. Якби кожен це пам'ятав, — чи були б засмічені лісосмуги, ниви і шляхи, отруєні водоймища, понівечені насадження, понищені святині?
Ведуча:
Україна з надією дивиться в завтрашній день, чекає на вас, завтрашніх господарів життя. Ви потрібні їй мудрі, умілі, дбайливі і людяні. Тож попри всі щоденні турботи пам'ятайте про головне — вибудовуйте храм своєї душі, формуйте себе як Людину, яку сотворив Господь подібною собі.
Ведуча:
Сьогодні на уроці ми перегорнемо сторінки нашої історії.
За кожне повідомлення ми будемо прикрашати дошку квітами. Першу нашу квіточку прикріплять дівчатка. Це чорнобривці — символ материнської любові, терпіння.
1 –й учень
Мій край чудовий – Україна,
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов’я
2 –й учень
Багато держав є, людей і мов різних
Та кожному мила одна лиш єдина
Найкраща з усіх, то є рідна країна,
Мені ж наймиліша – моя Україна.
3–й учень
Україна – одна з найбільших європейських держав. Її площа 604 тис. кв. м.
4–йучень
На її території проживає понад 110 національностей.
5 –йучень
Чисельність населення України становить близько 50 млн. чоловік.
6 –й учень
Вистраждавши, виборовши собі волю, Україна має тепер свою державну мову, свої державні символи: герб, прапор, гімн які уособлюють її історію.
Бібліотекар:
А тепер, ми поговоримо про національні символи України. Ваші однокласники підготували інсценізацію легенди, яка називається «Урочиста пісня трьох братів».
Кобзар:
Давно – давно жила колись собі жінка. І було в неї три сини. Росли вони чесними, сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї своє життя. Попідростали і вирішили піти у світ.
1-й син.
Мамо, піду-но я межи люди, подивлюся світ.
Мати.
Ну що ж, сину, йди, та пам'ятай рідну домівку, а на згадку візьми із собою золоту корону з трьома промінцями, хай в далекім краю зігріває вона тебе.
Кобзар:
Минув час, і завдяки своєму розуму став старший син великим князем, бо трьохпроменева корона, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала шлях до кращого життя. Дали першому синові ім'я Тризуб, а знак, що дала йому мати, назвали гербом.
Ведучий:
Золотий тризуб на блакитному тлі — символ влади. Він зустрічається ще з часів Київської Русі, зокрема на монетах Київського князя Володимира Великого. Герб - це частина корони, яку носили київські князі. Чому саме тризуб вважають гербом України? Мабуть, тому, що число три завжди вважалося числом казковим, чарівним. У багатьох казках ви знайдете розповіді про три бажання, три дороги.
А ще у тризубові відображено триєдність життя - це батько, мати, дитя, які символізують собою Силу, Мудрість, Любов.
Учень:
Наш герб – тризуб, це воля, слава, сила.
Наш герб – тризуб, недоля нас косила.
Та ми росли, ми є, ми завжди будем,
Добро і пісню несемо ми людям.
Кобзар:
Настала черга середнього сина.
2-й син.
Пустіть мене, мамо, світ подивитися.
Кобзар:
Дала йому мати в дорогу жовто-блакитний одяг. Своїми звитяжними ділами прославляв свою матір, одержав середній син імення Прапор.
Ведуча:
Національний прапор України— це синьо-жовтий прапор. Синій - це колір неба, води, миру, а жовтий - колір хліба, життя.
Учень:
Прапор - державний символ.
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх - ознака слави
Синь – жовтий прапор маєм:
Синє - небо, жовте – жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він – святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
Ми навіки вже – народом
Українським в Україні.
( Учень прикріплює квітку. Мальва– символ любові до рідної землі ).
Кобзар:
А там, де був наймолодший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама своєму наймолодшому синові подарувала соловейків голос. І одержав син за свій джерельний голос, величний спів на ім'я Гімн.
Ведучий:
З давніх-давен люди в урочистих обставинах виконували хвалебні пісні, які з часом стали називатися гімнами, але з ширшим змістом та ідеями.
Хлопчик 3:
Слова палкі, мелодія врочиста
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва. Заповідь священна.
Хай чують друзі і вороги,
Що Україна вічна, незнищенна.
Від неї ясне світло навкруги.
(Учень прикріплює Барвінок– символ радісної життєвої сили і вічності ).
Бібліотекар:Ось і підійшла до кінця наша казка.
З того часу ідуть поруч три брати - Тризуб, Прапор, Гімн і прославляють рідну неньку.
Наша Україна багата на ліси, пшеничні поля, чисту воду.
- Якщо ви знаєте, що треба берегти природу, економити чисту воду, - дайте один одному руку.
- Якщо ви вважаєте, що кожен повинен любити і піклуватись про нашу Батьківщину – Україну, - сплесніть у долоні.
- Якщо ви вивчаєте рідну мову, дбаєте про її чистоту, бережете українську пісню, - сплетіть руки вгорі.
- Якщо ви впевнені, що треба з повагою ставитись до Герба, Прапора і Гімну, - встаньте
10 –й учень:
Україно! Символи твої
Пронесемо ми через віки!
Лиш тобі серця даруємо палкі!
На дорогах Всесвіту для нас
Урочисто гімн тепер звучить!
У шанобі, з трепетом у серці
І дорослий і малий мовчить!
( Учень прикріплює волошку символ святості, чистоти, привітності).
Ведучий:
В умовах незалежності нашої держави мова, хоч і не без труднощів, поступово займає гідне місце у суспільстві. У Декларації про державний суверенітет України зазначається, що Україна забезпечує національно-культурне відродження українського народу, його історичної свідомості і традицій Водночас право на національно-культурний розвиток гарантується представникам усіх національностей, які проживають на території нашої держави.
11 –й учень:
Настала переміна!
У цьому ж – ні найменшого гріха,
На Україні буде Україна,
А не чиясь окраїна глуха.
Це так природно!
Так здається просто...
Що генієм омріяне пророцтво
Урешті-решт усе-таки збулось!
12 –й учень:
Ніхто не зупинить історії хід –
Будує свій дім Україна.
І стверджує нині і захід і схід,
Що ми є велика родина.
13 –й учень:
Яка ж красива ти –
Уквітчана весною,
Провіщана ключами журавлів,
Розбуджена бурхливою грозою
І пориванням річок до морів.
14 – й учень:
Яка ж красива ти –
Розгониста степами,
Висока горами –
Аж в синю височінь,
Скрізь явори стоять богатирями
Понад дорогами століть і поколінь.
15 – й учень:
Яка ж красива ти –
В гостинності одверта
Із усміхом назустріч доброті,
Яка ж ти мужня, сильна і уперта,
Як недруг стане на твоїм путі.
16 –й учень:
Розквітай, прекрасна Україно!
Рідна земле, матінко моя.
Хай лунає мова солов’їна,
Пісня неповторная твоя.
17 – й учень:
Хай смереки, ясени, тополі,
Квіти, луки, трави і сади.
Шепчуть вірші щедрі, добрі,
Вільні, чисті, із джерельної води.
Ведуча:
Ось і прикріпили ми ще одну квітку – символ України. Соняшник – символ достатку, працелюбності і миролюбства українців).
1 учень:
Чим повниться земля – руками золотими,
Незламним духом вольності бринить,
Онуками, нащадками своїми,
Яким Бог дав на Україні жить.
2 учень:
І щоб сором не сліпив нам очі,
3 учень:
За лінь, байдужість, що нам душі рве,
4 учень:
Нехай збуваються слова пророчі:
Не вмерла Україна і не вмре!
5 учень:
Вона жива і буде довго жити,
Бо то є мати, що завжди одна!
Велика честь на нас лягає відродити,
Те, що плекала й пестила вона.
( Лунає Гімн«Ще не вмерла Україна»).
(Бібліотекар прикріплює останню квітку – ромашку. Ромашка – символ душевної чистоти ).
Бібліотекар:
Ви — майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками звеличуйте її культуру, своїми досягненнями славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануйте себе і свою гідність, і шановані будете іншими.