дитяче читання очима бібліотекаря

Дитяче  читання  очима  бібліотекаря

 

 

 

 

« Я  тисячу  разів  переконаний  у  тому, 

що  успішне  навчання  в  середніх  і  старших  класах 

залежить  насамперед  від  уміння  свідомо  читати, -

читаючи  думати  й  думаючи  читати»

                                                                                                                   Сухомлинський  В.

 

         Оновлення  суспільного  життя  в  Україні  докорінно  змінило  потреби  читачів. Діти – своєрідна  категорія  читачів,  душа  яких  ніжна, беззахисна  і чиста. Якщо  ми  хочемо,  щоб  завтрашній  читач  захоплювався  книгою  і  читанням,  мав  різнобічні  інтереси,  то  сьогодні  ми  повинні  приділити  увагу,  насамперед  дітям,  їхньому  ставленню  до  книги  і  бібліотеки.     Пробудження,  поновлення  і  розвитку  інтересу  до  читання  набуває  особливого  значення  для  нас,  працівників  дитячих  бібліотек,  тому  ми  прикладаємо  максимум  зусиль  для  того,  щоб  діти  зуміли  подолати  інерцію  звичних,  пережованих  розваг  і  повернутися  до  дуже  простих  і  водночас  дуже  складних  речей. Тобто,  заново  відкрити  незаслужено  відкинутих  розумних  і  добрих  книг,  з  яких  вони  будуть  вчитись  як  долати  свої  дитячі  проблеми,  про  які  ми  просто  забуваєм,  коли  виростаєм. Це  реальність.  Наші  діти  поступово   входять  у  світ,  в  якому  життя  без  комп’ютерів,  телебачення  видається  їм  нудним  і  порожнім.

    Вивчення  читацьких  потреб,  інтересу  та  запиту ,  виявлення  проблемних  читацьких  груп,  визначення  мети  та  пріоритетів  розвитку,  проводиться  шляхом  соціологічних  опитувань (« Що  читаєш  сьогодні?», « Мої  кращі  книги  року»,  « Я  вивчаю  рідний  край» та  інш.). Проведення  соціологічних  опитувань  у  структурі  культурного  дозвілля  дітей  розкриває,  що на  перше  місце    виходить  звернення  до  мас – медіа ( телебачення,  радіо, преса).Значно  знизився  статус  книги

        Та  щоденна  робота  з  дітьми  змусила  нас,  бібліотекарів,  не  обвинувачувати  ЕОМ  у  витісненні  книги,  а  повернути  його  на  користь  читання. Комп’ютер,  для  нас,  дитячих  бібліотекарів  не  самоціль – це  засіб  та  інструмент швидкого, точного,  повного  отримання  інформації,  своєрідний  міст  між  віртуальним  світом  і  реальною  бібліотекою.  Поєднання  старих  форм  із  новітніми  інформаційними  технологіями,  перетворюють  бібліотеку  в  особливе  інтелектуальне  середовище,  що  спонукає  до  здобуття  знань.

    Сьогодні  ми  маємо  змогу  проводити  з  дітьми  подорожі  в  віртуальний  книжковий  світ,  веб – інформини,  бібліографічні  уроки « Інформація – володар  світу», « Корисні  ресурси ІНТЕРНЕТ,ігрові  тренінги  « Як  знайти  потрібну  інформаціюв  ІНТЕРНЕТ»

       Ми , бібліотекарі , вбачаємо  свою  місію  насамперед  у  тому,  щоб  допомогти  користувачам  зорієнтуватись  не  тільки  у  безмежному  просторі  книг,  але  й  у  світі  електронної  інформації. Виховання  інформаційної  культури – невідємна  частина  роботи  бібліотекаря.

    Зміна  потреб  читачів,  викликаних педагогічними  інноваціями  та  зміни  у  мережі  шкільних закладів – поява  ліцеїв, гімназій, профільне  навчання  відповідно  позначилось  на   формуванні та  пропаганді  книжкових  фондів. При  формуванні  книжкового  фонду   насамперед  враховуються  зміни  в  шкільній  програмі, запити  користувачів (які  відображає  « Зошит  незадоволеного  запиту  користувачів») та  керівників  дитячого  читання

        Негативно  позначається  у  останні  роки  на  формуванні  книжкових  фондів, а  отже  і  читацької  аудиторії,  ріст  цін  на  книги  для  дітей. Не  всі  батьки  сьогодні  спроможні  купити  дитині  книжку,  враховуючи  її  ціну,а  державні  асигнування  бібліотек  вкрай  обмежені. Не  хватає  сьогодні  маленькому  читачеві  і гарної  дитячої  книги  хоч  в  Україні  зареєстровано 400 періодичних  видань  та  250  видавництв. Дуже  жаль,  що  зник  із  бібліотечних  полиць  літературний  щорічник « Дванадцять  місяців». На  сторінках  щорічника  друкувались  найцікавіші  твори. На  сьогоднішній  день ми  маємо  багато  дитячих  письменників,  але  дуже  мало  книжок,  які  можна  було  б  радити  сучасній  дитині. Дуже  багато  книг  могли  б  бути  перевиданими  і  з  задоволенням  прочитаними  нашими  дітьми. Це  твори  Григора  Тютюнника,  Дмитра  Павличка,  Оксани  Іваненко, Ліни  Костенко  . Давно  діти  чекають  перевидання  творів  нашого  поета – земляка  Михайла  Дубова.  Сучасний  стан  дитячої  літератури – проблема  не  стільки  художня,  скільки  соціальна.  Плачевний  статус  дитячої  книги,  який  ми  спостерігаємо  сьогодні  ,  вже  відчувається,  а  надалі  він  ще  більше  відобразиться  на  духовному  стані  майбутніх  поколінь.

    Для  поповнення  книжкових  фондів  бібліотекарі  знаходять   різні    шляхи  і  методи. Ось  уже  декілька  років  поспіль  в  бібліотеці  діє  Благодійна  акція « Подаруй  бібліотеці  книгу» Сьогодні, як  бібліотекарі  так  і  її  користувачі,  від  душі  дякують  тим,  хто  відгукнувся  на  заклик  Акції  і  підтримав  маленького  читача, принісши  в  дарунок  книги:

Горбенко  Леоніді Федорівні, Чайковській Валентині, Шидловському Андрію, Оксененку  Михайлу.

    Популяризація  найкращих  надбань  української  та  світової  класичної  й  сучасної  літератури,  літератури  краєзнавчого  характеру  займає  провідне  місце  в  роботі  бібліотеки. Проводяться  літературні  зустрічі, а  саме:  «Різдвяні  посиденьки» - зустрічі  обдарованих  дітей  з  відомими  людьми  краю, літературні  ранки, літературні  каруселі, читай  - ярмарки.

     Для  підтримки  та  подальшого  розвитку  дитячого  читання,  виховання  широкої  читацької  культури  дітей  є  участь  юних  користувачів    як  районної   так  і  ПШБ   системи  в  Всеукраїнському  конкурсі  дитячого  читання « Найкращий  читач України»

          Завданнями  конкурсу  є:

    -   залучення  до  участі  у  ньому  не  менше  50  відсотків  учнів 6 – 7  класів;

   -     популяризація   найкращих  творів  української  та  світової  літератури.

в 2010 році  переможцями  районного  етапу  конкурсу  стали:

   Бондар  Марія – учениця  7 – го  класу – Красносільська ПШБ;  

   Стьопа  Дарія- учениця  6 – го  класу    - Степангородська  ПШБ.  

       Працюючи  щодень  з  дітьми,  ми  переконані,  що  втрачений  зв'язок  із  книгою  у  ранньому  віці  не  можна  компенсувати  в  майбутньому.Саме  книги, прочитані  в  дитинстві,  часто  запам’ятовуються  на  все  життя, впливають  на  подальший  розвиток,  на  світосприймання,  виробляють  певні  норми  поведінки. Щоб  дитина  не  розгубилась  в  книжковому  морі,  щоб  до  її  рук  потрапили  вчасно  необхідні документи,  щоб  спілкування  стало  для  них  звичайним,  буденним  і,  що  дуже  важливо,  приємним  та  улюбленим  заняттям, ми  робимо  все,  щоб  правильно  організувати  дитяче  читання.Адже  маленький  читач  тільки  вступає  в  життя,  у  нього  ще  немає  достатньо  досвіду,  і  тому  книги  повинні  стати  для  нього  невичерпним  джерелом  знань,  надійним  другом  і  порадником                                                                             

    

  

М. Дуляницька . Бібліотекар  районної  бібліотеки  для  дітей