З досвіду роботи Антонівської ПШБ

Книга – твій друг

Вікторина для учнів 1-2 класів

  1. Дерево - не дерево, а листки має. (Книга)
  2. Заклад, у якому зберігаються та видаються для тимчасового користування книги. (Бібліотека)
  3. Як називаються письменники, які пишуть для дітей? (Дитячі)
  4. Люди, які пишуть поезію (вірші)? (Поети)
  5. Як називають людину, яка працює в бібліотеці? (Бібліотекар)
  6. На чому розташовані в бібліотеці книги? (На стелажах)
  7. Як називається бібліотека, яку  збирають удома? (Домашня)
  8. Хто автор казки «Колобок» ? (Народ)
  9. Картка, у яку записуються дані читача і ведеться облік книг. (Формуляр)

10. Людина, яка відвідує бібліотеку? (Читач)

11. Бібліотека, яка обслуговує вчителів і учнів? (Шкільна)

12. Книги, у яких є автор? (Авторські)

13. Як називаються книги, за якими учні вивчають  навчальний предмет? (Підручники)

14. Магазин, у якому можна придбати книги. (Книжковий)

15. Що зберігається у шкільній бібліотеці? (Підручники, Книги, газети, журнали, довідники)

16. Головний обов’язок читача бібліотеці? (Повернути вчасно книгу)

17. Назвіть два основні правила збереження підручників. (Якісно обгорнути цупким папером, мати закладку)

18. Де починається життя книги? (У лісі)

19. Що допомагає знайти у книзі вірш, оповідання, казку, главу або розділ? (Зміст)

20. У школі ти школяр, школярка, а хто ти в бібліотеці? (Читач, читачка)

21. Переписана від руки книга. (Рукопис)

22. Забудькуватий читач. (Боржник)

23. Із чого починається книга? (З обкладинки)

24. Назвіть відділ бібліотеки, де видають книги додому. (Абонемент)

25. Приміщення в бібліотеці спеціально обладнане для читання книг, журналів газет. (Читальна зала)

26. Періодичні видання. (Журнали, газети)

27. Малюнок у книзі. (Ілюстрація)

 

 

Книга – твій друг

Вікторина для учнів 3 – 4 класів

1. Дерево - не дерево, а листки має. (Книга)

  1. Заклад, у якому зберігаються та видаються для тимчасового користування книги. (Бібліотека)
  2. Де створюються книги? (У друкарні)
  3. Хто ілюструє, оформляє книги? (Художники-ілюстратори)
  4. Словники, в яких пояснюється написання слів? (Орфографічні)
  5. Як називають людину, яка працює в бібліотеці? (Бібліотекар)
  6. Як називається бібліотека, яку  збирають удома? (Домашня)
  7. Хто автор казки «Рукавичка» ? (Народ)
  8. Картка, у яку записуються дані читача і ведеться облік книг. (Формуляр)

10. Людина, яка відвідує бібліотеку? (Читач)

11. Бібліотека, яка обслуговує вчителів і учнів? (Шкільна)

12. Книги, у яких є автор? (Авторські)

13. Як називаються книги, за якими учні вивчають  навчальний предмет? (Підручники)

14. Магазин, у якому можна придбати книги. (Книжковий)

15.Що зберігається у шкільній бібліотеці? (Підручники, Книги, газети, журнали, довідники)

16. Головний обов’язок читача бібліотеці? (Повернути вчасно книгу)

17. На книжкових полицях багато книжок. Хто допоможе тобі розібратися у цьому книжковому царстві? (Бібліотекар)

18. У кожній бібліотеці є  «золотий ключик» до книжок. Він відкриває читачеві свої багатства. (Каталог)

19. З чого складається каталог? (З карток. На кожній – прізвище автора книжки, місто, де вона надрукована, рік видання.)

20. Назвіть два основні правила збереження підручників. (Якісно обгорнути цупким папером, мати закладку)

21. Що допомагає знайти у книзі вірш, оповідання, казку, главу або розділ? (Зміст)

22. Малюнок у книзі. (Ілюстрація)

23.Назва книги. (Заголовок)

24.Людина, яка ілюструє книгу. (Ілюстратор)

25. Переписана від руки книга. (Рукопис)

26.Що захищає книжку від пошкоджень і надає їй охайного вигляду? (Обкладинка)

27.Перша сторінка книги. (Титульний лист)

28.Що таке передмова?  (З передмови можна довідатися, хто написав книгу, коли і в якій країні відбуваються події та інше)

29.Ілюстрація – це… (Малюнок, фотографія, креслення)

30.У школі ти школяр, школярка, а хто ти в бібліотеці?  (Читач, читачка)

31.Де буває в книжці зміст? (Буває на початку або в кінці книжки)

32.Камені, стіни печер, сокири, вояцькі щити…(Це – сторінки найдавніших книг, коли не було ані паперу, ані пер чи олівців)

33.Папір зі шкіри (козячої чи телячої). (Пергамент)

34. Забудькуватий читач. (Боржник)

35.Назвіть відділ бібліотеки, де видають книги додому. (Абонемент)

Книга – твій друг

Вікторина для учнів 5 - 6 класів

  1. З якого матеріалу виготовлено найпершу «книгу» ? (З каменю)
  2. Як називається словник , у якому слова розміщені за темами? (Тематичний)
  3. Що зберігається у шкільній бібліотеці? (Підручники, книги, журнали, газети, довідники)
  4. Головний обов’язок читача бібліотеці? (Повернути вчасно книгу)
  5. Забудькуватий читач. (Боржник)
  6. Як називаються книги, за якими учні вивчають  навчальний предмет? (Підручники)
  7. Словники, в яких пояснюється написання слів? (Орфографічні)
  8. Кого називають Кобзарем українського народу? (Т.Шевченка)
  9. Автор фантастичних пригод Незнайка та його друзів? (М.Носов)

10. Хто автор казки «Котигорошко» ? (Народ)

11. Хто автор казки «Фарбований лис» ?(І. Франко)

12. Хто автор казок «Цар Плаксій та Лоскотон», «Подорож у країну Навпаки»? (В.Симоненко)

13. Картка, у яку записуються дані читача і ведеться облік книг. (Формуляр)

14. Зібрання слів,  розміщених в алфавітному порядку, з поясненнями,  тлумаченням чи перекладом на іншу мову ? (Словник)

15. Система розміщення карток. (Каталог. Картотека)

16. Каталог, у якому всі книги подаються за алфавітом прізвищ авторів або назв книг якщо автор відсутній. (Алфавітний)

17. Назвіть професії людей, що працюють над створенням книги. (Письменники. Укладачі, художники, редактори, друкарі )

18. Паперова обкладинка з малюнком і заголовком. (Суперобкладинка)

19. Коротка розповідь про книгу. (Анотація)

  1. 20. Який матеріал вперше використовували для письма ? (Пергамент)

21. З чиїм ім’ям вперше пов’язане книгодрукування  в Україні? (Іван Федоров)

22. Найбільша бібліотека стародавнього світу. (Александрійська)

23. На якому матеріалі, крім папірусу, писали в Стародавньому Єгипті? (Пергамент)

24. Коли була надрукована повна слов’янська Біблія? (1581р.)

25. Який матеріал використовували на Русі для написання книг? (Берест)

26. Хто автор казок: «Принцеса на горошині», «Дикі лебеді», «Дюймовочка»,  «Русалочка», «Стійкий олов’яний солдатик» ? (Г.Х.Андерсен)

27. «Дивовижні пригоди на воді й на суші барона фон Мюнхгаузена» написав… (Р.Распе)

28. «Мої дикі друзі», «Тварини-герої», «Дикі тварини у себе вдома», «Доля гнаних» написав… (Е.Сетон-Томпсон)

 

Екскурсія до бібліотеки «Чарівна кімната»

Мета. Ознайомити учнів зі шкільною бібліотекою, виховувати любов до книги, вміння її берегти. Викликати бажання стати активними  читачами й помічниками бібліотекаря.

Учитель. Сьогодні у нас велика радість: ми закінчили читати перший шкільний підручник – «Буквар». Усі ви навчилися читати, писати, відгадувати загадки. Ану відгадайте загадку: «Хто мовчки учить?» або «Язика немає, а розуму навчає?» . Правильно, діти, книга. Саме вона найкращий друг і порадник, оскільки дає нам знання, поради, вчить думати.

Бібліотекар. кожна книга результат праці великого колективу людей, дорогоцінний скарб нашого народу, держави. Як і все державне майно, книги треба берегти. Найбільш книг зібрано в бібліотеках. Усім учням слід уміти користуватися бібліотекою. Цим умінням поступово оволодієте й ви. Сьогодні у нас буде бібліотечний урок і проведемо його ми в надзвичайній кімнаті. Ви вже здогадалися, що це – бібліотека, найчарівніша кімната в нашій школі. Казкова кімната. Ви можете  зустрітися з доброю Попелюшкою, попасти на казковий  бал у королівський палац… (показую книгу).

Або разом із Гаррі Поттером стати володарем золотих перснів…

Дуже багато цікавих пригод і подорожей чекає на вас у нашій шкільній бібліотеці. Треба тільки взяти книжку з полиці, зручно сісти за стіл і почитати.

Учитель. А як звати людину, що працює в бібліотеці, видає дітям книги? (Знайомить учнів із бібліотекарем).

Бібліотекар. Тепер скажіть, до скількох ви вмієте лічити? (Діти відповідають: до 100, до 1000…)  От які ви молодці. Але, мабуть, ніхто з вас не зміг би порахувати всі книги в нашій бібліотеці, адже їх тут дуже багато. Уявіть собі, що всі книги звалені посеред кімнати. Це була б величезна гора, може й до самої стелі. Ви приходите, просите книгу про Червону Шапочку. Я довго її шукаю – день, а то і два і, нарешті, стомившись, знаходжу. Напевне, нікому не заотілося б  ще раз прийти в таку бібліотеку.

У будь-якій бібліотеці, діти, легко знайти книгу. Давайте спробуємо. Про кого ви хотіли б прочитати? Хто ваш улюблений персонаж? (Котигорошко. Лікар Айболить. Івасик Телесик.)

Добре. Я знайду ці книги. А ви хором лічіть, поки я їх шукатиму. (Знаходжу.)

Бачите, діти, ви порахували до 10,  а я  всі три книги знайшла. А чому я їх так швидко знайшла ? (Книги розставлені в певному порядку.)

Правильно. У кожної книги в бібліотеці є своя точна адреса, своя  «квартира», своя «кімната» і навіть місце. Коли книга йде в гості до читачів, місце її вільне. Повернувшись «додому» - в бібліотеку, вона знову стає на своє місце.

Щоб бібліотечна книга жила довго, її треба берегти. Ось погляньте на ці дві книги (показую однакові книги, але одна чиста, а друга пошарпана, з обірваною обкладинкою). Вони одночасно надійшли до нас в бібліотеку. І одну діти брали читати, і другу. Та як читали їх учні, можуть сказати самі учні, точніше – їхній вигляд. Які по-вашому, діти читали цю книгу? Хороші? А цю… То як слід берегти книгу, щоб вона жила довго-довго, щоб її могло прочитати багато дітей?

Правильно, книгу варто обгорнути, не загинати сторінок, не малювати на ній, не брати її брудними руками, не перегинати, не читати за обідом. Не читати лежачи… Всі ці правила, я впевнена, ви запам’ятаєте і будете їх дотримуватися. А тепер послухайте наших бібліотечних активістів. Вони роздають пам’ятки дітям, як треба поводитися з книгою.

1-й учень. У нас у бібліотеці є бюро знахідок. Тут багато дивних речей. Ми ніяк не можемо розібратися: хто їх загубив, кому їх віддати?  Може ви допоможете нам. (Бере торбину, виймає з неї речі  і продовжує.) Кому належить цей смугастий ковпачок? Розкажіть хто такий Буратіно, хто пошив цей  ковпачок і де Буратіно міг його загубити? (Діти відповідають).

2-й учень. А ось кошик. У ньому пиріжки, може ви знаєте, чиї вони? (Червоної Шапочки). Кому несла вона гостинець? Що трапилося з нею? Хто автор казки?

1-й учень. Хто загубив кришталеву туфельку? Хто б міг її залишити і де? (Попелюшка). Чому її так дивно звуть? Звідки у неї такі туфельки?

2-й учень. А ось у нас ще лікарська валізка. Тут є градусник, цукерки. Що це за дивний лікар їх приписує? (Айболить. Він лікує звірят). Хто написав цю книгу про доброго лікаря?

1-й учень. Ось і спорожніло наше бюро знахідок, усі речі знайшли своїх господарів. І в цьому допомогли нам ви. Молодці!

(Бібліотекар ознайомлює дітей з фондом бібліотеки.)

Бібліотекар. Чи сподобалося вам у нашій бібліотеці?  Хто хоче стати її читачем? (Записує дітей у бібліотеку, бажаю кожному стати найкращим читачем бібліотеки.)

 

Бібліотечна бліц-хвилинка

«Хто багато читає – той багато знає»

І Хвилинка-цікавинка (стисла інформація бібліотекаря про історію книги, бібліотеки.)

 

ІІ. Бліц-вікторина в ігровій формі.

Діти стають у коло, бібліотекар задає запитання – передає м’яку іграшку, учень  відповідає, передає іграшку далі.

Питання

  1. Як розшифрувати слово бібліотека? (бібліо –книга, тека – сховище)
  2. Хто був першим друкарем книги в Україні?(Іван Федоров)
  3. За часів якого князя була заснована перша в Київській Русі бібліотека? (Ярослав Мудрий)
  4. Які матеріали використовували у стародавні часи, щоб зробити книжку? (Папірус, пергамент)
  5. Назва картки у яку записується книга? (Читацький формуляр).
  6. Що закладається у недочитану книгу? (Закладка).

 

ІІІ. Ланцюжок «Українські прислів’я про книгу».

 

Гра «Піднімаємо руки ті, хто…»

(Під час гри кожен з учнів  дає необхідні пояснення чому саме він підняв руку)

  1. Підніміть руку ті, хто любить читати
  2. Підніміть руку ті, хто вважає, що він читає багато.
  3. Підніміть руку ті, хто із задоволенням відвідує бібліотеку.
  4. Підніміть руку ті, кому не подобається ходити до бібліотеки.
  5. Підніміть руку ті, кому подобається читати.
  6. Підніміть руку ті, кому не подобається читати, але його змушують батьки.
  7. Підніміть руку ті, хто своє дозвілля із задоволенням проводить із книгою.
  8. Підніміть руку ті, хто своє дозвілля проводить за комп’ютером, в розвагах із друзями.
  9. Підніміть руку ті, у кого в сім’ї найактивнішим читачем є… (мама, тато,…)

Підрахунок балів.

 

Хто багато читає – той багато знає

Гра для учнів середніх класів.

Бібліотекар. Сьогодні будуть змагатися дві команди: «Кмітливі» і «Допитлмві». У кожній команді по десять учасників.

Судити нашу гру буде компетентне журі у складі…

Гра проходитиме у три тури. Учасникам обох команд необхідно знати такі  правила:

-         під час гри будь зібраним і дуже уважним;

-         працюй швидко, правильно, дотепно.

Не можна:

-         викрикувати відповіді або запитання, підказувати;

-         порушувати дисципліну і правила гри.

 

І тур. «Розминка»

Кожній команді ставлять 10 запитань. Та з них, яка дасть найбільше правильних відповідей, перемагає.

Питання першій команді

1. Дерево – не дерево, а листки має? (Книга)

2. Як називаються люди, що пишуть книги? (Письменники.)

3. Як називаються книги, за якими учні вивчають навчальні предмети? (Підручники)

4. Хто є автором фантастичних пригод Незнайка та його друзів? (М.Носов)

5. Як називаються словники, у яких слова розміщені за темами? (Тематичні)

6. Хто є автором казки «Колобок» ? (Народ)

7. Коли святкується Всеукраїнський день бібліотек? (30 вересня)

8. Картка, в якій ведеться облік книжок, взятих у бібліотеці. (Читацький формуляр)

9. Які каталоги є у нашій бібліотеці? (Алфавітний. Систематичний)

10.Головний обов̉’язок читача. (Повернути вчасно книгу)

 

Питання другій команді

  1. Як називається заклад, у якому зберігаються та видаються для тимчасового користування книги? (Бібліотека)

2. Люди, які пишуть поезію… (Поети)

3. На якому поверсі знаходиться наша бібліотека?

4. Людина, яка відвідує бібліотеку? (Читач)

5. Як називаються словники, в яких пояснюється правильність написання слів. (Орфографічні)

6. Що зберігається у бібліотеках? (Книги, журнали, газети…)

7. Хто є автором казок «Снігова королева», «Русалочка» ? (Андерсен)

8. Що допомагає читачеві вибрати самостійно книгу в бібліотеці? (Картотеки, каталоги)

9. Коли відзначається день книги? (2 квітня)

10.Як розставляються картки на книги в алфавітному каталозі? (За алфавітом прізвищ авторів або назв книжок)

 

ІІ тур. «Упізнай письменника за його портретом»

У цьому конкурсі беруть по одному учаснику від кожної команди. Якщо учасник сам не в змозі виконати завдання, то може попросити допомоги у команди, але в такому випадку з команди знімається 1 бал.

Перед кожним учасником на столі розкладено 10 портретів українських письменників, серед них треба вибрати два.

 

ІІІ тур. «Вікторина-виставка»

Командам ставлять запитання, відповіді на які допоможе знайти виставка «Книги-відповіді».

  1. Яка країна є батьківщиною братів Грімм? (Німеччина)
  2. Яке слово повинен був скласти герой казки Г.Х.Андерсена «Снігова королева» Кай? (Слово «Вічність»)
  3. Яким другим ім’ям назвала мати-вовчиця Мауглі? (Жабеня)
  4. Кому з дитячих письменників ще за життя було споруджено 3 пам’ятники? (Астрід Ліндгрен)
  5. Який із місяців подарував дівчинці пасербиці свою весільну каблучку в казці С.Я.Маршака «Дванадцять місяців» ? (Квітень)
  6. Псевдонім якого американського письменника перекладається українською мовою як «мірка-два» ? (Марк Твен)
  7. Яке ім’я дикуна, якого врятував Робінзон Крузо в книзі Д.Дефо «Пригоди Робінзона Крузо» ? (П’ятниця)
  8. Хто у світовій літературі був основоположником сюжету байки про вовка та ягня? (Езоп)
  9. Хто з героїв давньогрецької міфології подарував людям сонце і за це був прикутий до скелі? (Прометей)

10. Який із давньогрецьких героїв спускався в царство мертвих, щоб забрати звідти свою кохану  дружину? (Орфей із міфа «Орфей і Евридіка»)

 

Підсумки гри. Нагородження команд.